Türkiye'nin ilk yazı kültürü dergisi Mürekkepbalığı yayınlandı

Sanatçıların sanata nasıl başladıklarına dair sorusuna verdiği yanıt nasıl hep “çocukken” oluyorsa, Mürekkepbalığı dergisinin çıkış öyküsünün yanıtı da hep aynı: “Birkaç arkadaş bir araya geldik...” Evet bu kez de birkaç arkadaş bir araya geldi ama bu kez farklı bir soru sordular: “Neden 'yazının kendisine' dair bir dergi çıkarmıyoruz?” Evet ülkemizin kültür tarihi “dergi mezarlığı”dır ama bu aynı zamanda kültürün doğasını oluşturur. İşte bu arkadaşlar da “bu mezarlığa" baktılar, kütüphaneleri dolaştılar, internette aradılar taradılar ve ülkemizin o büyük dergi mezarlığı içinde bir “yazı kültürü” dergisinin olmadığını gördüler. Zaten dolmakalem, defter ve el yazısıyla yazıyorlardı hâlâ ve “yazı” başlıca tutkularıydı. Bütün bu tutkuyu ortaklaştırarak neden yapamayalım dediler ve Türkiye'nin “yazı”ya dair ilk kültür dergisini, “yazı kültürü” dergisini hazırladırlar.

 

Kitap, ekslibris, tipografi, etimoloji, el yazısı bilimi, kaligrafi, hat, mektup, mürekkep, kalem, matbaa, ciltçilik gibi kadim konuların yanı sıra, tabela, mahya, klavye, tweet gibi günümüzün yazı yazılan yeni mecralarını da kapsayan dergi, aylık konuşmalar ve yarışmalarla okurunu bulmak kadar, kendi okurunu oluşturmayı da amaçlıyor.

 

İlk sayının içeriğinde ise...

 

Google’ın font satın aldığı ilk ve tek Türk olan başarılı tasarımcı Onur Yazıcıgil, kendi ürettiği “Duru Sans” fontunu ve fontların ilginç dünyasını “Bir Yazıtipi Tasarımı”nda anlatıyor.  (Yazısında, tasarladığı font, “Duru Sans” kullanılmıştır.)

 

Türkiye’nin en kapsamlı ansiklopedisi Meydan Larousse’ta, Oğuz Atay, Ece Ayhan, Hakkı Devrim'li günleri 40 yıl sonra ilk kez anlatan Birgül Ergev’in yazısı “Meydan Larousse Anıları”nda. Oğuz Atay hakkında daha önce bilinmeyen bir bilgi de ilk defa bu yazıda ortaya çıkıyor. Oğuz Atay o dönemde kısa film çekiyormuş.

 

Kırtasiyelere kızıp evinde tek başına defter, mürekkep üreten ve bu işi yapan dünyadaki beş kişiden biri, Ali İkizkaya’yla yaptığımız söyleşide kağıt, mürekkep ve kalem arasındaki bağlantıları kişisel bir serüven üzerinden okumak mümkün.

 

Türkiye’nin az sayıdaki grafologlarından Zeynep Bornovalı’nın yazdığı “El Yazısı Bilimi Bize Ne Söyler?” el yazısının kişinin karakteri dışında sağlığına ilişkin bilgiler verdiğini de anlatıyor.

 

Ekslibris uzmanı ve ekslibris müzesi müdürü Prof. Dr. Hasip Pektaş, “Ekslibrise Giriş” yazısında kitapların mülkiyetinin kime ait olduğunu gösteren baskıresim sanatının tasarımcı ve koleksiyoncu açısından önemini ve ekslibris türlerini açıklıyor.

 

Şair Nihat Ateş, mağara duvarlarından günümüze kadar defterin tarihini ve yazı alışkanlığının kağıt üzerinden klavye ve ekrana dönüşünün nelere yol açtığını, neleri değiştirdiğini anlattı.

 

Tarihten bugüne kâtip, Nabokov’un Edebiyat Dersleri kitabının Türkçedeki iki çevirisi,  bir dolmakalem incelemesi, kalem koleksiyoneri Kamil Özkartal ile yaptığımız söyleşi dergide yer alan diğer konular arasında.

 

İletişim için e-posta adresi: mürekkepbaligidergisi@gmail.com

 

İnsan BU

Facebook
henüz yorum yapılmamış
25-11-2013
DOST SİTELER
Toplam Giriş Sayısı : 2211474
Arama

İmzasız yazı yayımlanmaz. Yazıların sorumluluğu öncelikle yazarına aittir.